مضرات آلوئه ورا : آلوئه ورای موضعی ممکن است باعث التهاب شود. آلوئه ورای خوراکی که خواص ملین مانند دارد، می تواند باعث اسهال و گرفتگی شکم شود. همچنین تا یکماه قبل از آزمایش کولونوسکوپی نمی بایست از نوع خوراکی آلوئه ورا استفاده نمود.

 طبع و طریقه مصرف و مضرات آلوئه ورا

طریقه مصرف آلوئه ورا

مصرف مالشی آلوئه ورا برای بهبود جوش ، لک و سوختگی :

ابتدا به اندازه‌ی مورد نیاز از نوک برگ بریده و پوست آن را جدا کرده و سپس ژل را به نقطه ای که دارای جوش یا سوختگی می باشد بمالید، این عمل را در روز 3 تا 4 بار مرتبه بعد از شستشوی کامل انجام دهید و نهایتاً در یک دوره 28 روزه نتیجه مثبت و دلخواه حاصل خواهد شد.

 

مصرف خوراکی آلوئه ورا برای درمان دیابت ، زخم معده‌ای و گوارشی :

الف: در صورت مصرف ژل، به تنهایی روزانه می‌توانید فقط 1 قاشق غذاخوری از ژل را مصرف کنید که در این روش بیماران ( دیابتی و زخم معده‌ای و گوارشی ) درمان خواهد شد.

ب: به اندازه‌ی مورد نیاز ژل را همراه با عسل و آب میوه‌های ( سیب، پرتقال و غیره ) و یا با انواع سالادها مخلوط کرده و میل فرمایید.


طرز استفاده آلوئه ورا برای زیبا سازی پوست صورت:

آلوئه ورا را تازه به تازه و همراه با ساقه ی بلند از مغازه های عطاری یا داروخانه ها تهیه کرده و برای هر بار استفاده قسمت کمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره ای که از آن بیرون خواهد آمد را با همان ساقه ی باز شده به آرامی روی صورت و قسمت های دارای جوش بگذارید تا کاملا خشک شود.

 

کپسول‌ آلوئه ورا برای درمان یبوست:

کپسول آلوئه‌ورا به‌صورت صنعتی از پودر برگ آن تولید می‌شود. 100 تا 500 میلی‌گرم از آن، برای درمان یبوست مفید است.


نحوه مصرف آلوئه ورا برای افزایش رشد مو:

برای رشد مو می‌توانید 2 قاشق چای‌خوری از ژل آلوئه‌ورا را با نصف فنجان بابونه ترکیب کرده و از آن به‌عنوان نرم کننده، برای مو استفاده کنید.


طبع الوئه ورا

این گیاه دارای طبع گرم و خشک است

 

خطرات و عوارض جانبی آلوئه ورا یا صبر زرد چیست؟

آلوئه ورا موضعی ممکن است باعث التهاب شود. آلوئه ورای خوراکی که خواص ملین مانند دارد، می تواند باعث اسهال و گرفتگی شکم شود. همچنین تا یکماه قبل از آزمایش کولونوسکوپی نمی بایست از نوع خوراکی آلوئه ورا استفاده نمود.

از آلوئه ورای موضعی برای زخم های عمیق و یا سوختگی های شدید استفاده ننمایید. افراد آلرژیک به سیر و پیاز شانس حساسیت به این گیاه نیز در آنها وجود دارد. مقدایر زیاد آلوئه ورای خوراکی می تواند خطرناک باشد.

مصرف طولانی مدت آلوئه ورا می تواند خطر سرطان کولون را افزایش دهد. اگر دچار مشکلات روده ای، بیماری های قلبی، هموروئید، مشکلات کلیه، دیبات و عدم تعادل الکترولیت از قرص های خوراکی آلوئه ورا استفاده ننمایید. زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباض های رحمی گردیده و باعث سقط جنین شود. مصرف مسهل آلوئه برای درمان بیماری های معده ای-روده ای، انسداد روده ای، آپاندیسیت یا دردمعده مبهم تجویز می شود. این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر(IBS) گردد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. کودکان زیر ۱۲ سال نباید گیاه آلوئه مصرف کنند.

مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره آلوئه را با ادرارآورهای (مدرهای) تیازید، شیرین بیان یا کوتیکواستروئید مصرف کنید، بیشتر است. آلوئه ورا اگر به اندازه مصرف شود، خطری ندارد ولی مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی می شود.

ضمنا زنان شیرده نباید از آن استفاه کنند زیرا صبر زرد از طریق شیر وارد بدن طفل می شود و ایجاد اسهال می کند. این گیاه برای زنان حامله خوب نیست زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

 اگر بطور منظم هر داروی خاصی را استفاده می نمایید، قبل از مصرف مکمل های آلوئه ورا با پزشکتان مشورت نمایید. ممکن است این مکمل ها با دارو ها و مکمل های مصرفی شما در تداخل باشند.


منبع: سلام دکتر