مارچوبه ,مارچوبه خشک, قیمت مارچوبه, مارچوبه در ایران, مضرات مارچوبه, خرید مارچوبه, فروش مارچوبه, نحوه مصرف مارچوبه , مارچوبه از کجا تهیه کنیم


۱۳ خاصیت مارچوبه برای سلامتی

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف می باشد .

مارچوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید برگهای آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تائی خارج می شود .

بعلت زیبا بودن گیاه مارچوبه را بصورت تزئینی در باغچه ها  می کارند مار چوبه را در اوائل پائیز می چینند .

این گیاه از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است و حتی در اهرام ثلاثه مصر نقاشی هایی وجود دارد که مارچوبه را نشان می دهد .

مارچوبه را می توان بصورت مختلف مصرف کرد . باید مارچوبه را با کمی آب و حرارات کم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت . آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح می باشد . وقتیکه مارچوبه می خرید دقت کنید تازه باشد .

شاخه های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوک  آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوک آن باز باشد نشانه  این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است .


ترکیبات شیمیایی

مارچوبه دارای آسپاراژین ف کونی فرین ، اینوزیت ، تانن ، اسدی گالیک ، آسپاراگوز ، و اسید سوکسی نیک می باشد دانه آن دارای 15 درصد مواد روغنی می باشد این روغن زرد مایل به قرمز است .

درصد مواد موجود در مارچوبه بصورت زیر است

آب                                  90 گرم

پروتئین                           2/5 گرم

چربی                            0/2 گرم

مواد نشاسته ای              4/2 گرم

کلسیم                           22 میلی گرم

فسفر                            60 میلی گرم

آهن                              1/1 میلی گرم

سدیم                          2 میلی گرم

پتاسیم                        275 میلی گرم

ویتامین آ                      900 واحد

ویتامین ب 1                 0/2 میلی گرم

ویتامین ب 2                 0/2 میلی گرم

ویتامین ب 3                 1/5 میلی گرم

ویتامین ث                    35 میلی گرم


خواص مارچوبه برای سلامتی

مارچوبه برای لاغری و کاهش وزن

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید.

فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعثپایین آوردن کلسترول خون می‌شود. برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.


خواص ضد سرطانی مارچوبه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم و سلنیوم. مارچوبه همچنین سرشار از گلوتاتیون می‌باشد و به نسبت سایر سبزیجات از آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری تشکیل یافته است. این مقادیر بالای مواد آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و منجر به خواص ضدسرطانی می‌شود.

همچنین مواد شیمیایی فعال در مارچوبه به علت کاهش التهاب می‌توانند فعالیت متابولیکی سلول‌های سرطانی را تغییر دهند. این سبزی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالای ترکیباتش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان استخوان، سرطان سینه، سرطان کولون، سرطان گلو و سرطان ریه می‌شود.


پیشگیری از رسوب کلسترول با مصرف مارچوبه

محققان مارچوبه را بین پانزده سبزی حاوی «گلوتاتیون» دسته‌بندی کرده‌اند. گلوتاتیون مولکولی است که به دفع کلسترول مضر کمک می‌کند. مارچوبه همچنین حاوی فیبر است که باعث کاهش و جلوگیری از رسوب کلسترول می‌شود. به همین دلیل به افرادی که مراقب کلسترول خونشان هستند توصیه می‌شود مارچوبه را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشند و از خواص آن بهره‌مند شوند.


فواید مارچوبه برای قلب

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می‌ شود. فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، ۶۶ درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود. برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید. دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار ۲ تا ۳ فنجان در روز بنوشید.


مارچوبه و کاهش خطر ابتلا به افسردگی

هموسیستئین ماده ای است که تشکیل مقدار بیش از حدر آن در بدن می تواند مسیر رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز را مسدود کند. هم چنین در تولید هورمون های احساس نظیر سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین که خلق و خو، خواب و اشتها را تنظیم می کنند تداخل ایجاد می کند. فولات می تواند با پیشگیری از جمع شدن مقدار زیاد هموسیستئین در بدن خطر ابتلا به افسردگی را دفع کند.


فواید مارچوبه برای عضلات و ماهیچه ها

انتخاب های غذایی مناسب به شما کمک می کنند تا قدرتتان را بیشتر کنید، حجم عضلاتتان را افزایش دهید و بیشتر چربی های مزاحم را (به خصوص در ناحیه شکم) که عضلاتتان را پنهان کرده اند، بسوزانید.

مارچوبه سرشار از فیبرهای پروبیوتیک است که باکتری های مفید را در دستگاه گوارش تقویت می کند و مانع نفخ می شود. علاوه بر این دیورتیک یا مدر (ادرارآور) نیز می باشد و به شما کمک می کند تا آب اضافی بدنتان را از دست بدهید. هر چقدر آب بدن کمتر باشد، تفکیک ماهیچه ها بیشتر بوده و ظاهر آنها بهتر خواهد بود. یکی دیگر از خواص مارچوبه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که باعث کاهش فرآیندهای التهابی چاق کننده در بدن می شود.


خواص مارچوبه در پیشگیری از پوکی استخوان

جذب ضعیف ویتامین K با خطر بالای شکستگی استخوان در ارتباط است. تنها یک فنجان مارچوبه ۷۰% از نیاز روزانه به ویتامین K را رفع می کند. مصرف مقادیر کافی ویتامین K با بهبود جذب و کاهش دفع ادراری کلسیم، سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. آهن موجود در مارچوبه نیز نقش بسیار مهمی در حفظ قدرت و کشش مفاصل و استخوان ایفا می کند.


تاثیر مصرف مارچوبه در حفظ سلامت روده

یکی دیگر از خواص مارچوبه که در اینجا می خواهیم به آن بپردازیم، تاثیر مصرف مارچوبه در حفظ و بهبود سلامت روده و دستگاه گوارشی است. مواد غذایی پروبیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می‌شوند، در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شوند و غذای مورد نیاز برای باکتری‌های روده را فراهم می‌آورند. این باکتری‌ها که از باکتری‌های پروبیوتیک می‌باشند تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روده‌ای را کاهش می دهند.

مارچوبه حاوی میزان زیادی پروبیوتیک بسیار مهم اینولین است؛ اینولین یک فیبر غیرقابل‌هضم است که به‌عنوان یک پروبیوتیک عمل کرده و باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را تغذیه و تقویت نموده و باعث کاهش بیماری های روده ای و سرطان در روده بزرگ می شود.


مارچوبه و دیابت

مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در مارچوبه، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را متوقف می‌کنند. مقادیر بالای ویتامین‌ های گروه B در مارچوبه، مسئول اثرات ضددیابتی این گیاه می‌باشند. ویتامین‌های گروه B که در مارچوبه به فراوانی یافت می‌شوند، ویتامین‌های گروه B نقش مهم و کلیدی را در متابولیسم قندها و نشاسته ایفا می‌کنند و برای مدیریت مناسب قند خون ضروری می‌باشند.


یکی دیگر از زمینه‌های تحقیق در رابطه با مارچوبه، اثر آن بر بیماری لوسمی می‌باشد. لوسمی نوعی سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند و بر تولید گلبول‌های سفید خون اثر می‌گذارد. در این بیماری گلبول‌های سفید به حالت طبیعی تولید نمی‌شوند و یا به طور طبیعی فعالیت نمی‌کنند.

یکی از عملکردهای گلبول‌های سفید معیوب در بیماری لوسمی، این است که اسیدآمینه آسپاراژین را از سایر سلول‌ها و پروتئین‌های خونی جذب می‌کند. در نتیجه برای درمان این بیماری آنزیم آسپاراژیناز که تجزیه کننده آسپاراژین می‌باشد، به فرد تزریق می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که مارچوبه با نام لاتین آسپاراژوس، سرشار از اسیدآمینه آسپاراژین و آنزیم آسپاراژیناز است. به همین علت یکی از گزینه‌های اصلی برای درمان بیماری لوسمی و تهیه داروهای برطرف‌کننده لوسمی می‌باشد.


مارچوبه برای درمان یبوست

اگر مدتی است که دستگاه گوارشتان تنبل شده است و یبوست گرفته‌اید می‌توانید به مارچوبه اعتماد کنید. این سبزی یکی از منابع خوب فیبرهای غذایی است. مارچوبه حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول در آب به نام «پکتین» و «موسیلاژ» و غیره می‌باشد که برای مقابله با یبوست بسیار مفیدند. به خاطر اینکه این فیبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طریق روده‌ها آسان تر می‌کنند. در واقع این فیبرها و ترکیبات موجود در ساقه‌ی مارچوبه تنبلی روده‌ها را از بین می‌برند. اگر دچار یبوست هستید می‌توانید با مصرف مارچوبه بدون ترس از آسیب رساندن به مخاط روده‌ها با یبوست مقابله کنید.


مارچوبه سم زدای طبیعی بدن

مارچوبه نیز ادرارآور است. علاوه بر این تصفیه کننده‌ی خون و اندکی ملین است. مارچوبه کار حذف سموم و مواد زاید بدن را تسهیل می‌بخشد. در واقع فیبرهای موجود در آن عملکرد روده ها را بهبود داده و ترکیبات ادرار آور موجود در آن کار کلیه ها را سبک‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم به خواص این میوه‌ها و سبزیجات تصفیه کننده اعتماد کرده و از آن‌ها استفاده کنید.


خواص مارچوبه در بارداری

این ساقه های سبزرنگ غنی از ویتامین K هستند که به انتقال مناسب کلسیم در بدن کمک می‌کند و در شکل گیری و سلامت استخوان ها نقش دارد. به علاوه یک فنجان مارچوبه یش از نیمی از نیاز روزانه به فولیک اسید، که موجب جلوگیری از آسیب در مجاری عصبی در نوزادان می‌شود را فراهم می‌آورد.

چند قطره روغن زیتون، کمی نمک و آب لیمو تمام چیزی است که شما برای خارج کردن عطر و طعم مارچوبه به آن نیاز دارید. می‌توانید آن را بخارپز یا کبابی کنید و یا آن را در فر بگزارید و از یک طرف آن شروع به خوردن کنید و یا آن را به سالاد، پاستا یا غذاهای برنجی اضافه کنید و از خواص مارچوبه، در کنار زیتون و آبلیمو برخوردار شوید.


مارچوبه برای لاغری

مارچوبه و لاغری

یک فنجان مارچوبه ۳۲ کالری دارد، این سبزی نه تنها چربی و کالری داشته بلکه در کاهش وزن موثر بوده و موجب احساس سیری در بین وعده‌های غذایی می‌شود و همچنین در تحقیقات نشان داده شده که این سبزی در کاهش کلسترول نقش موثری دارد.


طبع و طریقه مصرف و مضرات مارچوبه

مضرات مارچوبه

مارچوبه را نباید آنهایی که مبتلا به ورم مجاری ادرار هستند و یا اشخاص عصبی مصرف کنند . مارچوبه همچنین برای مبتلایان به رماتیسم و سنگ کلیه خوب نیست


منبع: نواورد